Книги по маркетингу: топ-30 видань для маркетологів, керівників і підприємців

Поширити

Вітаю, друзі.

Сьогодні я розповім, які книги по маркетингу варто прочитати всім, хто починає працювати в цій сфері, а також підприємцям і керівникам. У цьому списку літератури немає навчальних посібників, але для студентів багато матеріали стануть справжнім путівником у світ стратегії, аналізу, планування і інших інструментів маркетингової політики підприємства.

Зміст

  • Ф. Котлер “Основи маркетингу”
  • К. Сьюелл, П. Браун “Клієнти на все життя”
  • В. Манн “Маркетинг без бюджету”
  • Д. Ньюман “Бери і роби!”
  • Е. Крюкова, Д. Савельєв “100+ хаків для інтернет-маркетологів”
  • М. Ньюмейер “Zag”
  • Д. Огілві “Про рекламу”
  • С. Годін “Фіолетова корова”
  • Й. Бергер “Заразливий”
  • Д. Янч “Маркетинг без диплома”
  • Р. Чалдіні, Н. Гольдштейн, С. Мартін “Психологія переконання”
  • Р. Тарасенко “Цінні рішення”
  • Р. Хибинг, С. Купер “Настільна книга директора з маркетингу”
  • М. Стелзнер “Контент-маркетинг”
  • Д. Траут, Е. Райс “22 непорушних законів маркетингу”
  • С. Хілл, Р. Ріфкін “Радикальний маркетинг”
  • Н. Давар “Ідеальний маркетинг. Про що забули 98 % маркетологів”
  • Ф. Барден “Злом маркетингу”
  • Н. Еяль “На гачку”
  • Д. Халілов “Маркетинг в соціальних мережах”
  • Ст. Александров “Стратегія email-маркетингу”
  • Ст. Чан Кім, Р. Моборн “Стратегія блакитного океану”
  • П. Фэррис, Н. Бендл, Ф. Пфайфер, Д. Рейбштейн “Маркетингові показники”
  • Д. Канеман “Думай повільно… Вирішуй швидко”
  • М. Недякин “Щирий сервіс”
  • К. Рапай “Культурний код”
  • А. Іванов “Як придумати ідею, якщо ви не Огілві”
  • Д. Мур “Подолання прірви”
  • А. Левітас “Більше грошей від вашого бізнесу”
  • Р. Бест “Маркетинг від споживача”
  • Висновок

Ф. Котлер “Основи маркетингу”

З цієї книги можна почати своє занурення в тему. Котлер Ф. пише легко і захоплююче, разом з тим професійно і по справі. Ви дізнаєтеся про те, як провести аналіз ринку і сегментацію, зрозуміти потреби людей, скласти таку пропозицію, яка задовольнить потенційного споживача, протестувати продукт перед запуском масштабного виробництва.

Терміни і поняття легко засвоюються, тому що в книзі багато прикладів з історії реальних компаній, які в тих чи інших ринкових умовах брали ефективні маркетингові рішення. Основи предмета в поєднанні з конкретними цікавими прикладами роблять читання захоплюючим для будь-якої людини в будь-якому віці і професії, а не тільки для студентів, які навчаються на економічних спеціальностях, і маркетологів.

К. Сьюелл, П. Браун “Клієнти на все життя”

Коли ми прагнемо продати людині якийсь продукт, то не завжди замислюємося про те, що можемо зробити не єдину операцію, а отримати постійного клієнта. Це набагато вигідніше, ніж щоразу шукати нових замовників. Я працювала в рекламному агентстві і точно знаю, що основна ознака успішного маркетингу – це бажання людини повернутися до вас, отримати консультацію, придбати ті ж або нові товари і послуги.

“Клієнти на все життя” – одна з найкращих книг з продажу та маркетингу, вона містить безліч порад, як залучити та утримати клієнта, забезпечити кращий сервіс у своїй галузі. Для створення ідеальних відносин із замовниками важливо все, починаючи від особливостей товару і закінчуючи чистими статями в офісі. Впроваджуючи прийоми і фішки, про яких розповідають автори, ви станете для клієнтів другом та справжнім порятунком, особливо на тлі не найкращого сервісу у конкурентів.

В. Манн “Маркетинг без бюджету”

Без маркетингових заходів немає збуту, а без продажу немає грошей на маркетинг – замкнуте коло. Книга Ігоря Манна відповідає потребам багатьох фірм і підприємців, які тільки стартують в бізнесі або відчувають фінансові труднощі. Наявність обмеженого бюджету чи навіть його відсутність не призведе до колапсу, якщо знати інструменти, які виручають маркетолога і піднімають продажу без особливих вкладень.

Як і всі книги Манна, це практичне керівництво з масою ідей, порад і фішок. В ній ви обов’язково знайдете рішення, як підвищити продажі і збільшити прибуток. Дане видання підходить для маркетологів: від новачків до досвідчених фахівців, підприємців та директорів. Читається легко, багато інструменти можна відразу впроваджувати в практику для швидкого результату.

Д. Ньюман “Бери і роби!”

Назва цієї книги дуже красномовне, адже в ній немає нічого складного і таємничого, тільки практичні поради щодо просування свого бізнесу. Треба просто брати інструменти і впроваджувати в свою практику. Це ідеальний посібник для дуже зайнятих керівників та підприємців-початківців, яким колись вивчати всі премудрості маркетингу, а потрібно взяти готові прийоми і методи для швидкого і конкретного результату.

Д. Ньюман розповідає, як використовувати соціальні медіа, правильно позиціонувати себе та свої продукти, зробити унікальна пропозиція для клієнтів, виділитися на тлі конкурентів, складати покроковий план просування.

Е. Крюкова, Д. Савельєв “100+ хаків для інтернет-маркетологів”

Більшість підприємств мають свої сайти і сторінки в соціальних мережах, роблять регулярні розсилки корисних матеріалів потенційним клієнтам на електронну пошту. Тому інтернет-маркетинг сьогодні турбує уми багатьох підприємців. Його неприємна особливість полягає в тому, що дуже швидко все змінюється, і рекомендації, які давалися 3 – 5 років тому, вже не працюють. Крім того, в цій темі багато тих, хто говорить про те, чого сам не знає, іншими словами “липових” гуру.

Дана книга написана в 2018 році, тому інформація в ній нова. Її автори – практики: генеральний директор і керівник відділу маркетингу компанії “Текстерра”. Ще один плюс – книга описує реалії Рунета, а не закордонний досвід. Вона підійде всім, хто займається просуванням в інтернеті, велику увагу автори приділили контенту, починаючи від статей для соціальних мереж і закінчуючи ефективними текстами для лендингов.

М. Ньюмейер “Zag”

Це керівництво по створенню бренду. Зараз мета маркетингового відділу не в тому, щоб продати якомога більше товарів і послуг, а в тому, щоб створити ідеальну репутацію. Це і є брендинг, про який пише Ньюмейер. Коли клієнти захоплюються вашими продуктами, а компанія стає впізнаваною навіть серед нецільової аудиторії, це говорить про правильне вибудовування бренду.

Основний підхід, яким ділиться Ньюмейер, – це вміння протиставляти себе і свій бізнес іншим підприємствам у тій же ніші. Коли всі роблять “зіг”, робіть “заг”, – говорить він. При такому підході ви зможете виділитися, сформувати позитивний образ у споживачів та завоювати гарне місце на ринку.

Д. Огілві “Про рекламу”

Книгу написав відомий і самий успішний у всьому світі копірайтер, який вважається “батьком” реклами. Ця праця була перевидана в 1983 року і не втрачає своєї актуальності і популярності у фахівців у рекламному справі, копірайтерів, маркетологів, керівників підприємств і бізнесменів.

Девід Огілві розповідає, як створювати рекламу, яка буде продавати, як писати текст і підбирати графіком для залучення уваги клієнтів. Це одна з книг, які варто прочитати всім початківцям і досвідченим фахівцям, так або інакше пов’язаних з маркетингом. У ній ви знайдете безліч прикладів успішних рекламних кампаній, побачите зсередини роботу кращих фахівців з просування, насолодіться прекрасним складом і тонким гумором автора.

С. Годін “Фіолетова корова”

У конкурентному бізнесі важливо зробити так, щоб ваш продукт виділявся, відрізнявся від усіх інших схожих товарів або послуг. Якщо ви бачите стадо звичайних корів, то ні одна з них, швидше за все, не приверне увагу. Але якщо серед них виявиться фіолетове тварина, вас точно зацікавить.

Ця книга про те, як зробити свій продукт особливим і добре пізнаваним, як вийти за рамки звичного, придумувати нові ідеї та концепції в бізнесі. Вона заряджає енергією, мотивує і дає конкретні інструменти для розробки унікальної пропозиції на ринку. Читається легко і захоплююче, добре підійде для початківців маркетологів і тих фахівців, хто зайшов у творчий тупик.

Й. Бергер “Заразливий”

Важливо вміти говорити про свій продукт, але ще краще, коли про нього говорять люди. Книга “Заразливий” про те, як запустити “сарафанне радіо” і спонукати споживачів і клієнтів розповідати про вас.

Це видання – один із найкращих за просування послуг і товарів в офлайні і онлайні, адже вірусний контент в мережі – це потужний інструмент у руках маркетолога. Й. Бергер – професор в Уортонской школі бізнесу. Він довгий час досліджував поведінку людей, їхню реакцію на ті або інші повідомлення. У книзі він ділиться конкретними прийомами, які допоможуть створювати рекламні тексти, відео, статті, якими люди будуть ділитися один з одним і обговорювати.

Д. Янч “Маркетинг без диплома”

Якщо ви власник малого чи середнього бізнесу, то могли зіткнутися з такою ситуацією, коли у вас є хороший продукт, але немає стабільних продажів. Це часто буває на початку діяльності, але якщо такий період затягується, то у підприємця опускаються руки, або він починає кидатися з крайності в крайність, звертатися до різних спеціалістів і пробувати різні підходи.

Насправді, важливо вибрати стратегію, скласти план і діяти в його рамках, застосовуючи конкретні інструменти. Про це і розповідає Джон Янч у своїй книзі, дає конкретні методи досягнення маркетингових цілей без великих витрат і в найближчій перспективі.

Р. Чалдіні, Н. Гольдштейн, С. Мартін “Психологія переконання”

Інструменти маркетингу, реклама, техніки продажу спрямовані на те, щоб переконати потенційного покупця придбати товари та послуги, а потім стати постійним клієнтом. У цьому допоможуть науково обґрунтовані з точки зору психології принципи і методи.

У книзі “Психологія переконання” зібрано 50 способів зробити так, щоб люди захотіли купити або вчинити інше цільове дію: підписатися на розсилку, залишити відгук, взяти участь в акції. Також є безліч прикладів, як це працює на практиці. У взаємодії з цільовою аудиторією є безліч важливих дрібниць. Якщо врахувати їх, навчитися бути переконливим і щирим, то ви зможете завоювати серця людей і значно збільшити продажі.

Р. Тарасенко “Цінні рішення”

Багато маркетологи і керівники стикаються з проблемою правильного ціноутворення і намагаються вирішити питання, як визначити вартість товару для кінцевого споживача, враховуючи його реальну цінність, собівартість, можливості покупців і дії конкурентів.

Саме цим ви і навчіться, читаючи книгу Р. Тарасенко, дізнаєтеся, як правильно підвищувати ціну, не втрачаючи розташування клієнтів і враховуючи їх готовність до купівлі, як правильно проводити акції і грамотно використовувати демпінг. Тут ви знайдете безліч ідей, практичних порад і мінімум “води”.

Р. Хибинг, С. Купер “Настільна книга директора з маркетингу”

Це одна з найбільш повних, а можливо, і єдина у своєму роді книга з маркетингового планування. Якщо ви шукаєте легкого надихаючого читання, то вона вам не підійде. Якщо ж серйозно вирішили зайнятися маркетингом, і вам потрібен конкретний поетапний план роботи для збільшення продажів або виведення нового продукту на ринок, то цей підручник допоможе вам. Він рекомендований для вивчення у багатьох бізнес-школах світу, і в Росії маркетологи успішно застосовують отримані знання на практиці.

Тут немає голої теорії, тільки рекомендації, як діяти в тій чи іншій ситуації. Книгу можна читати як новачкові, так і просунутим фахівцям і підприємцям. Але попереджаю, вона дуже об’ємна.

М. Стелзнер “Контент-маркетинг”

Ця книга для тих, хто працює з соціальними мережами, веде свій блог, продає товари через інтернет-магазин або іншими засобами, просуває свій бізнес в мережі. Стелзнер – експерт в області соціальних медіа і творець одного з найбільш популярних у світі блогів з маркетингу. Тому є сенс прислухатися до його порад і спробувати впровадити їх у своїй практиці.

Автор пропонує йти від агресивної реклами і, створюючи контент, орієнтуватися на користь для читачів, він відкриває нові шляхи залучення клієнтів і заробітку на сайтах, а крім того, заряджає енергією і позитивом.

Д. Траут, Е. Райс “22 непорушних законів маркетингу”

Якщо ви вже читали якісь книжки Джека Траута, то знаєте, що всі вони написані цікаво, з перших рядків чіпляють і захоплюють читача. Вони наповнені масою прикладів з практики відомих компаній та особистого досвіду автора. Можна сказати, що ця праця підводить короткий підсумок усім попереднім дослідженням. У ньому стисло і дохідливо йдеться про те, що потрібно зробити, щоб поліпшити свої позиції на ринку.

Книга буде цікава початківцям, і просунутим користувачам, підприємцям, керівникам. Можливо, вона переверне ваше уявлення про бізнес або нагадає про важливі моменти. Її можна періодично перечитувати, щоб освіжати в пам’яті правила, уникати помилок і впроваджувати нові фішки.

С. Хілл, Р. Ріфкін “Радикальний маркетинг”

Ця книга для тих, хто готовий до сміливих експериментів, хто знає, що потрібно потенційним споживачам, не боїться викликати у них яскраві і сильні емоції. Якщо ви хочете обійти конкурентів, дійсно виділитися на їх фоні, то потрібні нестандартні рішення. Знайти свій шлях і новаторські ідеї допоможуть С. Хілл і Р. Ріфкін.

У своїй книзі вони розповідають про компанії, які не найвигідніших стартових позицій розвинулися гігантів в своїй галузі, завоювали уми і серця покупців.

Буде цікаво маркетологам, рекламістам, фахівцям з продажу.

Н. Давар “Ідеальний маркетинг. Про що забули 98 % маркетологів”

У світі жорсткої конкуренції відбувається гонка: одні компанії прагнуть поліпшити товар, зробити його красивішим і ергономічнєє, інші знижують ціни, треті проводять активні промоакції. Але головне в маркетингу – це не біг наввипередки з іншими виробниками і продавцями, а зосередження на потребах клієнта, на хорошому сервісі і чесності. Це основа маркетингу, те, що зараз називається клієнта. І про це книга Н. Давара.

Якщо ви маркетолог, підприємець чи керівник компанії, безпрограшною стратегією будуть дії, спрямовані на задоволення потреб клієнта.

Ф. Барден “Злом маркетингу”

Автор вважається одним з найбільш затребуваних маркетологів у світі. Всі його висновки ґрунтуються на великому досвіді роботи у великих компаніях. Більше 25 років Філ Барден займається розробкою маркетингової стратегії, виведенням продуктів на ринок і закріплення лідерських позицій в обраній ніші. У своїй роботі він керується науковим підходом і спирається на психологію людини.

З книги ви дізнаєтеся, що традиційні дослідження не працюють, і навіть на метод фокус-груп часто не можна спиратися при прийнятті рішення про випуск товару, тому що важливий не сам продукт, а те, як його оформити, піднести і рекламувати. У тексті є безліч конкретних прикладів з практики різних компаній: від ресторанів до виробників автомобілів. Книга читається легко, підходить для початківців та досвідчених маркетологів. Нове видання, тому дані в ній свіжі, а історії незаезженные.

Н. Еяль “На гачку”

Ця книга про те, як створити продукт, до якого людина швидко звикне і буде робити повторні покупки. Якщо ми знаємо, як поліпшити товар чи послугу, правильно упакувати й подати, то отримуємо постійних клієнтів без великих витрат на промоакції і рекламу. Автор також розповідає про те, чому нас приваблюють і затягують соціальні мережі та інші сайти, як вони організовують контакт з користувачами, щоб сформувати звичку.

“На гачку” поєднує в собі поради для маркетологів, дизайнерів і керівників, які спираються на психологію людини. Читається легко, є багато цікавих і яскравих прикладів компаній та їх продуктів.

Д. Халілов “Маркетинг в соціальних мережах”

Зараз всі підприємства, які хочуть просувати свої товари і послуги в інтернеті, повинні мати сторінки в соцмережах. Саме під ВКонтакте, Инстаграме, Однокласниках можна активно вибудовувати взаємини з клієнтами, проводити їх по дорозі від зацікавленості до прихильності продуктам саме цієї фірми. У книзі Халілова містяться конкретні приклади по роботі з різними соціальними мережами, вибудовування правильної маркетингової політики.

Великий плюс у тому, що написана вона під російські реалії, а не американські чи європейські, тому нічого не потрібно адаптувати. Мінус же в тому, що частину інформації, яка могла застаріти, соцмережі дуже динамічно розвиваються, а користувачі притуплює традиційними фішками та інструментами SMM-фахівців.

Ст. Александров “Стратегія email-маркетингу”

Ви отримуєте багато листів, часто підписуєтеся на розсилки? А чи доводилося вам переглядати свій шлях від підписки до першої покупки? Якщо ви навчитеся проводити потенційного клієнта по цій дорозі: від першого контакту до перетворення у покупця, значить, email-маркетинг запрацює в повну силу, а продажі збільшаться.

У книзі ви знайдете практичні рекомендації про те, як створювати ефективні розсилки і уникнути поширених і прикрих помилок, за які листи відправляються в спам, або людина відписується і радіє, що більше не отримує їх.

Ст. Чан Кім, Р. Моборн “Стратегія блакитного океану”

Якщо ви знаходитесь на стадії вибору ніші, продукту, розробки плану виходу на ринок, то ця книга покаже бізнес під іншим кутом. Можна сказати, що вона про стратегічному маркетингу, про те, як створити успішну концепцію товару або послуги і завоювати серця і гаманці покупців.

Часом Нам здається, що всі ніші зайняті, кругом неймовірно велика конкуренція. Кидатися в цей океан з головою буває вкрай ризиковано, мало шансів відвоювати свою частку в акул бізнесу. Тому Чан Кім рекомендує відійти в сторону, подумати, розробити унікальну пропозицію і запустити продажі в середовищі, де немає або майже немає конкурентів. Чесно кажучи, це здається неймовірним, але завжди можна знайти щось нове і цікаве для цільової аудиторії, треба тільки задатися такою метою.

Книга “Стратегія блакитного океану” пройшла безліч перевидань в 43 країнах світу і як і раніше не втрачає своєї популярності, перевертаючи уми менеджерів, підприємців та маркетологів.

П. Фэррис, Н. Бендл, Ф. Пфайфер, Д. Рейбштейн “Маркетингові показники”

Маркетинг – це не тільки яскраві акції, задоволення потреб клієнтів, налагодження сервісу та встановлення довгострокових відносин, але і аналіз ринку, діяльності свого підприємства і конкурентів. Не вивчаючи показників ефективності маркетингових заходів, ви ризикуєте даремно витратити час і гроші і не отримати бажаний результат.

Дана книга – чисто практичний посібник, в ньому мінімум води, немає надихаючих історій та інших ліричних відступів, тільки розбір основних показників для фахівців у сфері маркетингу.

Д. Канеман “Думай повільно… Вирішуй швидко”

В основі маркетингу лежать потреби та бажання людини. Щоб продавати, потрібно розуміти, чому люди приймають ті чи інші рішення, як емоції, логіка, помилки мислення впливають на купівлю товару.

Автор є лауреатом Нобелівської премії по економіці, творцем поведінкової економічної теорії. У книзі наведено багато цікавих експериментів, що показують, як легко можна обдурити людський мозок. Наше мислення діє за принципом збереження енергії, тому найчастіше автоматично реагує на зовнішні подразники. Логіка ж включається, коли ситуація незнайома, і її треба обміркувати.

Цю особливість можна використовувати в рекламі, продажі і просто при спілкуванні з людьми. А також стежити за своїми реакціями, щоб не робити помилок в бізнесі і житті.

М. Недякин “Щирий сервіс”

Керівник компанії і відділ маркетингу можуть робити всі потрібні кроки для того, щоб залучити й утримати клієнтів, але важливо, щоб ініціатива зверху підтримувалася всіма співробітниками, які контактують з покупцями. Ця книга про те, як втілити якісний сервіс в компанії, як зробити так, щоб менеджери з продажу, офіціанти, касири, секретарі спілкувалися з клієнтами ввічливо і доброзичливо, щиро намагалися вирішити їх проблеми.

К. Рапай “Культурний код”

Це ще одна книга про те, чому люди віддають перевагу ті чи інші товари, що дійсно впливає на вибір. Автор проводить дослідження різних галузей бізнесу в декількох країнах, збирає фокус-групи і за допомогою розробленої ним методики з’ясовує, що насправді рухає людьми.

Книга буде цікава маркетологам, підприємцям і широкому колу читачів, адже в деяких відносинах ми виступаємо продавцями, а в інших – покупцями. Також вона корисна для тих, хто хоче вивести свої товари і послуги на зарубіжні ринки, тому що образ думок жителів різних країн відрізняється. Маркетингова стратегія, яка працює в Росії, може провалитися в Чехії, наприклад.

Мінус тільки в тому, що автор багато уваги приділяє Америці й американцям, їх культурі та менталітету аж до питання, чому вони вибирають тих чи інших президентів. Але в цілому книга пізнавальна і корисна.

А. Іванов “Як придумати ідею, якщо ви не Огілві”

Сподіваюся, ви вже знаєте, хто такий Девід Огілві, я вже розповідала про нього і його бестселері в цій статті. Але не всі з нас можуть відразу вигадувати класні ідеї. Якщо не допомогла книга самого майстра реклами, то можете звернутися до Олексію Іванову. У цьому виданні він зібрав багато цікавих прикладів успішних рекламних кампаній. Матеріал поданий легко і захоплююче. Читаючи і надихаючись, можна відразу фіксувати свої думки в спеціальному розділі в кінці книги.

Якщо ви досвідчений маркетолог, то, швидше за все, не дізнаєтеся нічого нового, але зарядитесь енергією і свіжими ідеями, що дуже важливо для успішного просування товарів і послуг.

Д. Мур “Подолання прірви”

Ця книга присвячена питанню виведення на ринок високотехнологічних або, як їх ще називають, хайтек-продуктів. Якщо ви є маркетологом або керівником підприємства, яке виробляє та реалізує такі товари, то “Подолання прірви” допоможе вибудувати правильну маркетингову стратегію.

Автор називає прірвою відмінності між раннім ринком хайтек-продуктів і їх масовим виробництвом. Причина того, що підприємство не може розширити збут, полягає в розходженні психології тих покупців, які купують новинки техніки (ентузіасти), і тих, хто чекає перших відгуків, щоб зробити покупку (прагматики). Мета компанії в тому, щоб переконати прагматиків, яких більшість, купити товар.

А. Левітас “Більше грошей від вашого бізнесу”

У цій книзі зібрано безліч практичних порад, як збільшити продажі і отримати більше грошей без великих витрат. Завжди є шляхи розвитку, і з невеликих, здавалося б, дій вибудовується цілісна система маркетингу і реклами, кількість переходить в якість.

Рекомендації з книги допоможуть перевірити і розвинути канали збуту, точки контакту з покупцями, налагодити правильне позиціонування і вибір цільової аудиторії, подання інформації, використання соціальних мереж для бізнесу та багато іншого. Тільки практика, без води.

Р. Бест “Маркетинг від споживача”

Ця книга допоможе студентам і початківцям маркетологам легко розібратися з такими непростими поняттями, як аналіз ринку, маркетингова стратегія і тактика, а фахівцям з досвідом освіжити в памяті важливі моменти. У ній є теорія, але це не підручник, а практичне керівництво, на підставі якого можна грамотно вибудувати систему.

У кожній главі описані конкретні інструменти, ситуації і способи застосування з розрахунками. Можливо, не всі ви застосовуєте у своїй практиці, але навіть частина дій, описаних у книзі, допоможе підвищити ефективність роботи відділу маркетингу.

Висновок

Думаю, в цьому топі книг з маркетингу кожен знайде важливу і корисну інформацію для розвитку бізнесу і просування товарів і послуг. Основні поняття і маркетингові моделі не змінюються роками, але в багатьох сферах знайти актуальну інформацію з друкованої літератури складно. До того ж часто не вистачає мотивації для читання.

Тому тим, хто хоче швидко отримати потрібні знання і застосувати їх на практиці, я рекомендую курси з маркетингу.

Бажаю вам професійного зростання та високих результатів в роботі та бізнесі. Зберігайте в закладки добірку книг та діліться їй в соціальних мережах, щоб не втратити. Підписуйтесь на нові корисності блогу iklife.ru і розвивайтеся разом з нами.

Всього доброго, друзі.

Залишити відповідь

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.