Що таке бриф: схеми заповнення і способи створення

Поширити

Привіт всім! З вами знову Анна – копірайтер і досвідчений фрілансер. У віддаленій роботі бувають несподівані моменти. Домовилися в листуванні про те, що буде одностраничник в 3 екрану з блоком інформації. Але тут замовник починає обурюватися: чому так мало, де форма для збору заявок, я хотів синій колір, а не жовтий і т. д. Щоб уникнути претензій з двох сторін, придумали бриф.

Бриф – це документ, який заповнює замовник. Складається він виконавцем. Там прописані вимоги та побажання до проекту, щоб уникнути доопрацювань і конфліктів. Терміни і ціна замовлення теж туди входять. Але якщо оформили ІП і не хочете залишитися з носом, то краще оформляти договір. Бриф юридичної сили не має.

Зміст

  • Що таке бриф та його зміст
  • Кому потрібен бриф
  • Види брифів та відмінності між ними
  • Давати бриф новим клієнтам
  • Як попросити клієнта заповнити бриф
  • Структура
  • Приклади брифів
  • Як зробити бриф самостійно
    • Складання списку питань для замовника
    • Де створити анкету
    • Секрети оформлення
  • Як заповнити бриф
  • Висновок

Що таке бриф та його зміст

Бриф (від англ. brief “інструкція, зведення”) – це анкета з питаннями для замовника. Вона дає зрозуміти, що являє собою продукт клієнта, і який проект повинен вийти. Там прописують:

  • розмір бюджету,
  • дедлайн (термін здачі),
  • побажання,
  • опис цільової аудиторії,
  • інформацію про продукт замовника.

Легко сплутати бриф та технічне завдання (ТЗ). Різниця в тому, що перший документ узагальнено, а другий схожий на докладне керівництво до дії.

Спочатку бриф існував тільки в маркетингу.

Бриф допомагає виконавцю краще зрозуміти проект замовника і його цілі. Переваги, УТП, особливості роботи. Копірайтер без такої інформації не зможе написати хороший текст, що продає.

Кому потрібен бриф

Завдяки опитувальником замовник отримує бажане, а виконавець знає, що робити.

Коли потрібно пропонувати клієнтам анкету:

  1. Складне замовлення. Навідні запитання допоможуть уникнути доробок. Наприклад, інтернет-магазину жіночого одягу потрібен текст, що продає. Але як ви зможете привернути увагу цільової аудиторії, якщо нічого не знаєте про бренд.
  2. Дорогі послуги. Клієнти з розряду “просто запитати” і “можна подешевше” перестануть турбувати.
  3. Економія часу. Швидше розрахуєте вартість проекту, підготуєте пропозиції завдяки анкетуванню.

Якщо у замовника виникають складності, допоможіть заповнити опитувальник. Потім перечитайте його ще раз. Затвердите.

Види брифів та відмінності між ними

Перші різновиди брифу були задумані для реклами:

  • анкетне – питання про завдання і цілі компанії;
  • експертний – вимоги, умови до проекту з урахуванням маркетингового дослідження;
  • креативний – планування та розробка рекламних кампаній.

Експертним брифом користуються в рекламі, копірайтингу, контент-маркетингу. Він знайомить з цільовою аудиторією, допомагає зробити захоплюючий контент.

Копірайтерів, дизайнерів простіше ділити бриф на 2 типи:

  1. Узагальнений – шаблон з питаннями, що не заточений під конкретну нішу. Відправляється клієнтам, які не готові платити дорожче за персональний опитувальник.
  2. Індивідуальний – налаштований під бізнес клієнта. Містить від 40 до 50 конкретних питань. Такий опитувальний лист дозволяє краще “відчути клієнта” і написати ефективний текст для цільової аудиторії.

Головне – скласти правильний список питань. Але і тут нема чого боятися. Уявіть, що проект вже в роботі. Перед вами порожній файл, і ви нічого не знаєте про побажання клієнта, його продукт. Питання будуть самі собою напрошуватися. Ваша справа їх тільки записати.

Давати бриф новим клієнтам

Це обов’язкова умова для складних замовлень. Як ви зможете написати текст, що продає про незнайомого бізнесмена? Аж ніяк. А клієнтський опитувальний лист буде вашою шпаргалкою. Так ви дізнаєтеся сильні боку замовника та вигідно їх “обіграєте” в статті.

Приготуйтеся пояснювати, що таке бриф, а також допомагати заповнювати його. Якщо ви самі відповідали на всі питання анкети під диктовку клієнта, дайте йому прочитати готовий документ. А то потім клієнт заявить, що хотів іншого. Приступайте до роботи тільки після затвердження.

Як попросити клієнта заповнити бриф

До зразком брифу можна докласти супровідний лист. Напишіть, що докладно заповнена анкета допоможе швидко і точно визначитися з термінами та ціною. Замовнику вигідно планувати бюджет заздалегідь, тому він погодиться.

Деякі фрілансери та digital-агентства рубають зопалу, коли пишуть: “Якщо ви будете заповнювати бриф менше 10 хвилин, ми не зможемо з вами працювати”. Не раджу так робити. Так, знайдеться пара людей, яких ви переконаєте. Інших налякає брутальність і нерозуміння, навіщо писати що-то в цій анкеті.

Коли замовник відмовляється заповнювати анкету, навіть розуміючи всю важливість, зателефонуйте йому і спитайте самі. У цього методу багато переваг. По-перше, ви отримаєте більш розгорнуті відповіді. Деяким людям простіше викладати свої думки усно, а не письмово. По-друге, ви відразу отримаєте потрібну інформацію і затвердите без тривалих листувань.

Структура

Іноді доводиться створювати бриф з чистого аркуша. Шаблони не підходять проекту. Вашим путівником стане готова структура.

Заголовок в стилі “Бриф (назва послуги)”. Внизу приписати всю важливість заповнення та умови.

Інформація про компанії:

  • назва фірми,
  • контакти,
  • опис товару/послуги,
  • логотип і слоган,
  • бажана дата здачі проекту.

Загальні питання:

  • цільова аудиторія (хто ваш клієнт);
  • конкурентні переваги;
  • детальніше про вашу діяльність;
  • мета;
  • вид, обсяг, структура;
  • скільки потрібно тексту, ілюстрацій, сторінок сайту і т. д.;
  • приклади конкурентів: сайти, тексти, оформлення і т. п.

Бюджет проекту. Скільки клієнт готовий витратити і як збирається оплачувати.

Примітки. Замовник у вільній формі пише свої побажання.

Інші пункти залежать від вашої сфери діяльності. Копірайтеру важливо дізнатися про стилі, обсязі. Веб-дизайнеру важливо розуміти, які кольори, розділи, форми блоків хоче бачити на сайті замовник.

Приклади брифів

Щоб анкета не відлякувала, а, навпаки, вабила, треба попрацювати над дизайном і змістом. Пропоную кілька простих, але приємних прикладів для натхнення.

Приклад 1. Цей опитувальник розташовує до себе. Автор використовує спочатку “з любов’ю” і м’яко пояснює, чому відповіді клієнта так важливі. Рядки не перевантажені. Так, не вистачає кольорів, оригінальності. Але консервативні люди оцінять за простоту та зрозумілість.

А в кінці є подяку і побажання. Будь-якій людині хочеться відчути увагу і доброту. Тут є всі шанси на успіх.

Приклад 2. Автор розмістив посилання брифів на сайті. При наведенні на будь-який бажаний опитувальник внизу з’являється пропозицію скачати. Колірна гамма, мінімалізм не відволікають від суті.

В анкеті багато повітряного простору, мало тексту. Синдроми “багато букв” і “я не знаю, де писати” не виникнуть. Все чітко і ясно.

Приклад 3. Бриф на аудіоролик/сценарій. Так, стиль не сучасний, але зате є повний комплект питань, який допоможе втілити задум замовника.

Як зробити бриф самостійно

У різних сфер діяльності відрізняється зміст. Деякі фахівці вважають за краще заточувати опитувальник під кожну категорію послуг. Наприклад, один документ на створення логотипу, інший під дизайн сайту.

Детальне знання потреб замовника важливо, але 12 – 13 питань вистачить. Так, і заповнювати кілька аркушів більшість людей відмовляться.

Дорогі копірайтери, якщо немає часу робити самостійно бриф, можна скачати шаблон для текстів.

Складання списку питань для замовника

Яку задачу, проблему хочете вирішити. Пункт описує результат, який потрібен замовнику. Додайте 3 – 4 варіанти і можливість доповнити відповідь. Наприклад, копірайтер може запропонувати:

  • збільшити продажі;
  • розкрутити бренд;
  • мотивувати на цільове дію – клік, підписку;
  • збільшити трафік за допомогою цікавої SEO-статті;
  • інформувати клієнтів, спростити прийом заявок;
  • інше (клієнт пише свій варіант).

Обсяг. Потрібно говорити на мові клієнта. Далекій від інтернет-маркетингу людині навряд чи що-небудь скажуть слова “ліди”, “охоплення”. Запитайте у нього, скільки нових покупців він хоче отримати.

Опис товару/послуги. Цей пункт повинен бути докладним, щоб вдалося вирішити поставлене клієнтом завдання ідеально. По стандарту це можуть бути характеристики продукту, способи використання, почуття: ейфорія, впевненість, комфорт і т. д., які він повинен викликати. Пояснення ціни теж важливо. Дорожче або дешевше, ніж у конкурентів. Інформація про акції і знижки.

Я швидко накидала питання про послугу “Курси схуднення для молодих мам”. Тобто після прочитання відповідей повинна скластися чітка картина, з чим ви будете працювати.

Терміни. Питаєте, коли клієнт хоче отримати готовий проект. Якщо він написав нереально короткий проміжок часу, то це треба обговорювати.

Опис цільової аудиторії. Хто купує товар або замовляє послуги у вашого клієнта? Може бути, це мама з двома дітьми або самотній викладач в роках.

Приклади улюблених проектів клієнта. Нехай він вкаже 3 – 4 оформлення сайтів, якщо мова йде про веб-дизайні. Ви дізнаєтеся переваги замовника, зупиніться на відповідному стилі роботи.

Бюджет. Важливо обговорити це на самому початку. Інакше можна отримати за проект 3 копійки. Клієнти високого рівня відразу встановлюють рамки бюджету.

Посилання на сайти конкурентів. Досить вказати на 3 – 4 головних суперника по бізнесу.

Особливі питання, пов’язані з типом послуги. Тим, хто займається просуванням сайтів, важливо дізнатися, чи немає у клієнта схожих по тематиці сайтів. Щоб уникнути санкцій пошукових систем.

Додаткова інформація. Попросіть замовника заповнити це. Деякі побажання можуть не вписуватися в шаблонні пункти.

Де створити анкету

До створення брифу варто підійти ретельно. Я знайшла для вас сервіси, які спростять і прискорять роботу.

  • Текстовий документ

Додайте таблицю з двома стовпцями, підзаголовки в MS Word або Google Документах. Якщо ви працюєте тільки онлайн, то вибирайте другий варіант. Зручніше відправити посилання, а не вивантажувати файл десятки разів.

  • Google Форми

В цьому сервісі можна робити будь-які анкети. Заходьте, пишете питання, варіанти, залишаєте порожні поля для розгорнутої відповіді. Створений шаблон можна вбудувати на свій сайт. Копіюєте HTML з Google Форм на сторінку свого сайту. Виглядає презентабельно. Можна створити один бриф під всі види проектів. Замовник вкаже, що йому потрібно, і отримає відповідну анкету.

  • Форма на сторінці сайту

Робите сторінку або вставляєте опитувальник на один екран лендинга. Використовуйте безкоштовні плагіни для WordPress, наприклад, Formidable Forms або Breezing Forms. На сайті краще обмежитися коротким опитувальника. Коли клієнт заповнює його і відправить заявку, тоді можна відправити розширену версію Google Документі або файлі MS Word.

Секрети оформлення

Власники сайтів можуть просто створити онлайн-анкету на сторінці. Ще як варіант – відправляйте на електронну пошту.

Якщо ви працюєте не в інтернеті, то роздавайте документ особисто або поштою.

Негласні правила оформлення:

  1. Колір умов із зірочкою повинен відрізнятися від звичайного тексту. Підійде червоний, фіолетовий.
  2. Завжди спочатку пишіть заголовок. Наприклад, “Бриф на створення тексту, який продає”.
  3. Рядок з відповіддю має контрастувати з текстом. Використовуйте сірий, жовтий, блакитний, зелений, бірюзовий. Тільки обов’язково в блідих варіаціях.
  4. Кнопка “Відправити” наприкінці анкети повинна бути контрастною. Ідеально підійде синій, червоний, зелений, фіолетовий.
  5. Таблицю для документа робіть з двох стовпців. Ви не перезавантажте замовника зайвою інформацією. Він з легкістю відповість на запитання анкети.
  6. Не додавайте підзаголовок таблиці в рядок. Інформація сприймається гірше, та й знайти тему питань складніше. Пишіть вгорі, як звичайний заголовок.

Як заповнити бриф

Немає універсальної схеми заповнення брифу. Відповідаєте спочатку на легкі, потім складні питання. Якщо щось незрозуміло, зв’язуєтеся з виконавцем. Не хочете писати? Ви можете попросити консультацію по телефону або Skype і у вільній формі розповісти про свої побажання.

Висновок

Робити бриф, заповнювати його особиста справа кожного. Але тільки при налагодженому співпраці виконавця і замовника обидва отримають бажане.

Що очікує фахівця, який не роздає бриф клієнтам? Відсутність професійного росту, великих замовлень і гарного доходу. Опитувальник – це наступна сходинка кар’єрного росту та відповідального ставлення до роботи.

А як ви дізнаєтеся і записуєте вимогу замовника?

Підписуйтесь на блозі. У нас є все, щоб зробити вас просунутим фахівцем.

До швидкої зустрічі!

Залишити відповідь

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.