Як пройти співбесіду, щоб взяли на роботу: правила підготовки і приклади відповідей на каверзні запитання

Поширити

Привіт всім!

Ваше резюме сподобалося роботодавцю. Ви нарешті дійшли до фінальної стадії – співбесіди. Але коли розумієш, що доведеться спілкуватися з HR-менеджером один на один, стає страшно. Турбують думки: що надіти і як відповідати, щоб отримати цю роботу.

Я розповім, як вдало пройти співбесіду. Які зададуть питання, як себе вести. Усі відповіді ви знайдете тут.

Зміст

  • Що таке співбесіду і як його проводять
  • Покрокова підготовка до співбесіди: всі етапи
    • Дзвінок
    • Домашня підготовка
    • В офісі перед співбесідою
    • Співбесіда
    • Після співбесіди
  • Відповіді на часті запитання
    • Ким ви бачите себе через 5 років
    • Що послужило причиною відходу з попереднього місця роботи
    • Чому повинні вибрати саме вас
    • Чому хочете працювати саме у нас
    • Що ви зробите, якщо начальник виявиться неправий, і це може нашкодити компанії
    • Чому так довго шукали роботу
    • Якими кращими якостями ви володієте
    • На яку зарплату розраховуєте
    • Які помилки ви робили на попередній роботі
  • 5 основних помилок, які заважають влаштуватись на роботу
    • Страх або синдром “сором’язливого студента”
    • Непідготовленість
    • Переклад інтерв’ю в розмову по душах
    • Пригніченість і погане самопочуття
    • Вульгарна поведінка
  • Відеоінструкції про те, як пройти співбесіду з коментарями експертів
  • Висновок

Що таке співбесіду і як його проводять

Співбесіда – це переговори між ним і роботодавцем. За підсумками вирішується, варто працювати разом, чи ні.

Залежно від посади, типи співбесіди відрізняються. Багаторівневе проводиться зазвичай, коли потрібний висококваліфікований фахівець з хорошою зарплатою. Спочатку ви розмовляєте з працівником – кадровиком або рекрутером. Якщо сподобаєтеся, вас запросять на зустріч з керівником відділу, а потім з генеральним директором.

Однорівнева характерно для будь-якої роботи, будь то продавцем в супермаркеті або нянею. У призначений час ви приходите і розмовляєте з роботодавцем. Він задає питання, переглядає документи. Рішення ухвалюється швидко, тому що кандидатів менше.

На груповому співбесіді проводять інтерв’ю відразу з декількома претендентами. Також воно може бути у форматі, коли з одним кандидатом працює 2 – 4 співробітника. Результатів треба чекати довше. Але сама зустріч проходить швидко. У компанії Google рішення приймають через 6 – 12 місяців. І форсування подій може тільки нашкодити.

Індивідуальна співбесіда – це особиста зустріч керівника і здобувача. В маленьких фірмах схоже на неформальну бесіду. Директор може почати по-дружньому спілкуватися і задавати каверзні питання, щоб перевірити вас.

А які з цих співбесід проходили ви? Поділіться досвідом в коментарях.

Покрокова підготовка до співбесіди: всі етапи

Дзвінок або повідомлення із запрошенням на співбесіду застає зненацька. Що одягти, як говорити і вести себе… Це тільки частина питань, правильні відповіді на які – ключ до працевлаштування.

Дзвінок

Передбачити, коли подзвонять, неможливо. Тому краще вивчити правила поведінки і запам’ятати раніше.

Як вести себе під час телефонної розмови:

  1. Привітайтеся.
  2. Коротко запитайте про вакансії та компанії. Так не заплутаєтеся, якщо ходили в кілька різних місць влаштовуватися.
  3. Дізнайтеся, що треба взяти з собою.
  4. Запитаєте, в якому форматі будуть проводити співбесіду.
  5. Говоріть виразно і чітко.
  6. Не використовуйте незрозумілих і просторічних слів.
  7. Український говір під забороною. Особливо це не люблять у Москві.

Выложитесь на всі 100, навіть якщо розмовляєте з секретарем. Він обов’язково відзвітує начальнику про виклик.

Подали анкети в десяток місць, а відгуків ніяких? Можливо, вся справа в складанні резюме.

Домашня підготовка

Проведіть інформаційну розвідку. Зайдіть на офіційний сайт фірми, співтовариство соцмережі, дізнайтеся докладно, чим займаються, хто керівник, принципи.

Коли я пробувалася на посаду копірайтера в “Оптовик”, мене про це упереджено питали. Якщо відповісте чітко, то отримаєте зайвий бал від інтерв’юера.

Проживіть співбесіду кілька разів. Попросіть друга зіграти роль керівника, який критикує і задає важкі питання. Ви переборете страх і хвилювання.

Уявіть собі зустріч з президентом. Після такої вправи страх зніме як рукою. Ви сидите перед президентом в Кремлі, журналісти популярних видань і каналів записують кожне ваше слово.

Відчуйте всю ситуацію, ніби це відбувається реально. Поміркуйте, про що хотіли б запитати президента і як відповісти на його питання.

Практикуйтеся наодинці 5 – 10 хвилин, щоб ніхто не заважав уявити ситуацію у всіх деталях. Після такої зустрічі будь співбесіду здасться приємним та легким спілкуванням.

Що включає в себе домашня підготовка:

  1. Складіть план самопрезентації. Запишіть свої достоїнства, відповіді на часті запитання, досягнення. Подивіться в інтернеті, чого чекають від шукачів вашої вакансії. Внесіть вимоги паперовий список. Репетируйте з цим листком, поки інформація не засяде в голові.
  2. Створіть портфоліо. Зберіть і оформите роботи, що показують ваш професіоналізм.
  3. Продумайте зовнішній вигляд. Виберіть непомітний одяг під дрес-код майбутнього робочого місця. Минув час, коли дорогий костюм за 1 000 $ скрізь вітався. У деяких офісах звикли одягатися скромніше і поява “важливого птаха” змусить інших співробітників відчувати себе незатишно. Стриманий макіяж, мінімум аксесуарів.
  4. Вирішіть, як дістанетеся до місця. Порахуйте, скільки часу піде на дорогу в компанію. Додайте ще 40 хвилин на випадок непередбачених ситуацій: пробок, аварій, затримок автобуса. Краще довше посидіти в адміністратора, ніж спізнитися.
  5. Відпочинок і досягнення максимальної продуктивності. Відпустіть всі погані думки про результати співбесіди, які турбують вас. Прийміть розслаблюючу ванну перед сном. Виспіться.

Що брати з собою на співбесіду:

  1. Копію резюме.
  2. Паспорт.
  3. Диплом про вищу або середню профосвіту.
  4. Сертифікати, посвідчення про закінчення курсів. Бажано пов’язані з посадою.
  5. Блокнот, куди ви запишете основні відповіді, деталі про компанії. Якщо вам відмовлять, ви зможете провести роботу над помилками.

Так, підготовка займе мінімум весь вечір. Але заздалегідь продумані відповіді, спосіб додадуть впевненості і допоможуть отримати роботу.

В офісі перед співбесідою

Вранці випийте каву або сік. З’їжте ситний сніданок, щоб не урчало в животі під час співбесіди. До того ж на голодний шлунок гірше думається. Ви можете необдумано погано відповісти на важливі питання.

При вході ввічливо привітайтеся з охоронцями, секретарем. Сядьте і чекайте, коли вас викличуть. Не задавайте запитань на кшталт “Коли моя черга?”, “Скільки ще чекати?” На роботу рідко беруть нетерплячих невігласів. Щоб заспокоїтися, озирніться навколо.

Приходьте без родичів, навіть якщо вам потрібна підтримка. Рекрутери рідко дають роботу таким кандидатам.

Можна провести інформаційну розвідку серед співробітників. Запитайте, затримують зарплату, часто доводиться працювати понаднормово. Про такі недоліки краще знати заздалегідь.

Відвідайте туалет за 10 – 15 хвилин до зустрічі з роботодавцем. Ви повинні відчувати себе добре, і ніщо не повинно відволікати.

Співбесіда

Не забувайте тримати поставу і привітно посміхатися. Позитив розташовує людей.

Як себе вести, щоб взяли на роботу:

  1. Привітайтеся.
  2. Сядьте навпроти співрозмовника. Можна посунути стілець.
  3. Коли попросять розповісти про себе, не перетворюйте це в автобіографію. Досить сказати, чому ви вирішили стати фахівцем, і як це сталося.
  4. Не ховайте очі.
  5. Не схрещуйте руки на грудях, не розставляй ноги широко.
  6. Уважно слухайте, не перебивайте.
  7. Вимкніть телефон.
  8. Чітко і коротко відповідайте на питання.
  9. Згадайте професійну літературу, курси, життєві ситуації, пов’язані з посадою. Наприклад, маркетолог може згадати книгу про нейромаркетинге, яка допомогла підвищити продажі в проекті.

Не говоріть погано про колег і про попереднього керівника. Можуть подумати, що і про цьому місці роботи ви будете розповідати тільки негатив, якщо звільнитеся. А це нікому не потрібно.

Обмежтеся 3 – 5 кращими особистими якостями, коли запитають. Обов’язково розкажіть, як вони допомагали в роботі. Наприклад, комунікабельність, креативність допомогла продати залежаний тостер.

Вас запитають про погані якості. Якщо промовчіть у відповідь, подумають, що ви щось приховуєте. Всі люди не ідеальні. Але навіть це питання можна обіграти в вашу користь. Розкажіть, як недоліки рятували на роботі. Наприклад, зайвий перфекціонізм допоміг знайти помилку в звіті.

Рекрутери, кадровики звикли говорити 30 % часу, а слухати – 70 %. Зробіть так, щоб інтерв’юер говорив 50 % нарівні з вами. Задавайте запитання про компанії, посади.

Для перевірки стресостійкості, креативності, професіоналізму дають кейси.

Кейс – це відтворення форс-мажорній ситуації, вирішення якої шукає здобувач.

Приклад – гра “Тітонька Шарлотта” для перевірки навичок менеджера з продажу. У місто приїжджає його колишня мешканка, яка стала багатою громадянкою Франції. У неї є мільйон доларів. Вона хоче вкласти в проект, який допоможе місту. Ваше завдання – переконати інвестувати тітоньку саме у вашу компанію.

Після співбесіди

Якщо ви вели себе впевнено і чітко відповідали на всі питання, то у вас є всі шанси отримати роботу. Успішна співбесіда закінчується зі словами “Ви прийняті”.

Але керівнику може складно даватися вибір. В такому випадку скажуть, через скільки і за яких умов з вами зв’яжуться.

Багаторівневе співбесіда передбачає наступний етап. Так що чекайте, коли покличуть на наступне інтерв’ю.

Щоб поквапити з рішенням, можна сказати, що вам запропонували роботу ще кілька фірм. Користуйтеся прийомом тільки в тому випадку, коли у роботодавця мало кандидатів, або ви суперпрофесіонал.

Відповіді на часті запитання

Від ваших відповідей залежить ваше працевлаштування. До того, як відповідати на запитання, потрібно готуватися ретельно. Бажано скласти список того, що треба говорити, а що не можна.

Ким ви бачите себе через 5 років

За статистикою люди працюють 4,5 роки на одному місці, потім вибирають більш перспективне. Але навіть на це дивне запитання є приклад відповіді. Дізнайтеся в інтернеті, які посади є в компанії. За формулою “Я планую вивчити (сфера). Почати я хочу з (поточна посада), щоб набратися досвіду і знань. У майбутньому я бачу себе (високооплачувана посада)”.

Що послужило причиною відходу з попереднього місця роботи

З-за цього каверзного питання можна провалитися на співбесіді. Посміхніться, сумно подивіться і скажіть один з підходящих варіантів відповіді:

  1. Обов’язки відрізнялися від зазначених в описі вакансії. Ми пробували, але в один момент зрозуміли, що робота не приносить користі ні мені, ні начальству. Цей досвід допоміг мені визначитися з цілями і поліпшити комунікативний навик.
  2. Я хочу працювати там, де є чітко поставлені цілі, які принесуть реальну користь справі. Попереднє місце не відповідало такій характерній особливості.
  3. Я планую працювати в команді, де кожен працює заради спільної мети. На жаль, до влаштування на роботу я не знала про внутрішні конфлікти, які заважають виконувати обов’язки. Я приклала всі зусилля, щоб поліпшити ситуацію. Всі захоплювалися моїм тактом і організаторськими здібностями. Пішла, тому що хочу витрачати всі сили на продуктивну спільну роботу, а не на згладжування конфліктів.
  4. Я переросла ту посаду і заробіток, який мені могла запропонувати компанія. Завдання стали прості, а я хочу розвиватися як спеціаліст далі.

Ще можна послатися на переїзд, пошук відповідного графіка.

Чому повинні вибрати саме вас

Тут скромність ні до чого. Кожне слово повинне бути виваженим і говорити про ваших реальних перевагах.

Будь-який керівник хоче знайти співробітника, який впорається з проблемою і поліпшить роботу фірми. Вам потрібно дізнатися, які труднощі виникли, і запропонувати рішення. Що робити:

  1. Прочитайте опис вакансії. Перепишіть на листочок вимоги до шукача. Подивіться оголошення інших компаній. Доповніть список.
  2. Почитайте новини про місце, куди хочете влаштуватися. Пошукайте інформацію на офіційному сайті. Дізнайтеся, яку позицію займає фірма на ринку. Добре йдуть справи з бізнесом. Якщо вони щось продають або надають послуги, спробуйте себе в ролі таємного клієнта. Подметьте, що можна поліпшити.
  3. Напишіть короткий пропозицію для керівника. Згадайте професійні якості і знання, які виправлять помилки і вдосконалюють роботу компанії.

Той, хто вже йде з готовим пропозицією на співбесіду, завжди перемагає. Він краще кандидатів, які кажуть “Тому що я краще” або “У мене досвід більше”. Людям подобається конкретика.

Чому хочете працювати саме у нас

Це питання-пастка. Краще не говорити про свої вигоди: зручний графік, близьке розташування, якщо хочете вдало пройти співбесіду. Вивчіть історію, принципи організації, куди збираєтеся влаштуватися.

Декілька креативних відповідей, які вразять роботодавця:

  1. Я довго користуюся вашим товаром/послугою. Він мені подобається із-за того, що (продовжіть).
  2. Серед моїх знайомих є люди, які працювали у вас. Я підписана на вашу групу в соцмережі. Ми мислимо в однаковому напрямку. Впевнена, що мені вдасться стати частиною згуртованої команди.
  3. Я хочу розвиватися в напрямку (ваша сфера) і з допомогою корпоративного навчання у вашій фірмі досягти кращих результатів.

Не намагайтеся дати загальний і коротка відповідь.

Що ви зробите, якщо начальник виявиться неправий, і це може нашкодити компанії

“Не буду сперечатися з роботодавцем, тому що боюся звільнення” – найгірший відповідь. До того ж зазвичай слід додаткове питання: “Що будете робити, якщо ви здалися непереконливими?”

Найкращий відповідь. Коли я тільки почав працювати (спеціальність), я зрозумів, що потрібно відстоювати свою точку зору, додаючи факти і цифри, якщо це врятує фірму.

Чому так довго шукали роботу

Говорити, що попередні пропозиції були негідні вас, – помилка. Роботодавці уникають надмірно самовпевнених, амбітних кандидатів. Про відмовах теж варто промовчати.

Відповідний відповідь. Мені не хотілося розмінюватися на тимчасовий підробіток. Поки я перебував у пошуках, підвищував кваліфікацію з допомогою професійної літератури, онлайн-уроків, курсів.

Якими кращими якостями ви володієте

Не переборщуйте. Зупиніться на 3 – 5 особистих рисах, які потрібні для роботи і виділять вас серед конкурентів.

Приклади відповідей, які підійдуть для інтерв’ю:

  1. Відповідальність. Я беруся за доручення, коли отримую його. Не люблю все робити в останню хвилину. Здаю роботу заздалегідь. Півтора роки тому я отримала премію за перевиконання плану.
  2. Різнобічність. Я вже 8 років працюю в сфері торгівлі. Продажі збільшувалися на 5 % щомісяця в попередній фірмі. Все тому, що я добре знаю психологію, вивчаю всі новинки маркетингу.
  3. Товариськість. Я вмію знайти спільну мову з покупцями, колегами, керівником. Влаштовувала свята, займалася тімбілдінгом. Начальство було задоволене тим, наскільки згуртованим і енергійним став колектив завдяки мені.

Не соромтеся. Говорите про реальні досягнення в цифрах і фактах.

На яку зарплату розраховуєте

Підступне запитання. Озвучите невелику суму, вас вважатимуть людиною з низькими кар’єрних очікувань. Просити підвищення зарплати буде проблематично.

Якщо ви заявите в кілька разів більше, ніж можуть запропонувати, то подумають, що не потягнуть вас. Адже є кандидати і з меншими запитами.

Рішення. Подивіться вакансії різних компаній. Додайте 10 % до середнього рівня зарплати.

Які помилки ви робили на попередній роботі

Розкажіть про невеликі помилки. Згадайте, як виправляли і чого це вас навчило.

Приклад. Я поклав у коробку з замовленням не той планшет. Обурений клієнт дзвонив і вимагав компенсацію. Мені вдалося вирішити ситуацію не тільки без збитку, але і отримати позитивний відгук.

5 основних помилок, які заважають влаштуватись на роботу

При прийомі на роботу вас оцінюють не тільки з точки зору користі, але і як людини. Вам не потрібно показувати вищий клас, всі ми люди зі своїми недоліками. Просто не допускайте ці 5 помилок і слідуйте правилам, зазначеним вище, і зовсім скоро у вашій трудовій книжці засяє нова друк “Прийнятий”.

Страх або синдром “сором’язливого студента”

До співбесіди потрібно ставитися, як до звичайної ділової зустрічі. Тремтячий голос, які пітніють руки, погляд у підлогу кар’єри не зроблять.

Інтерв’юер шукає співробітника, який добре впорається з обов’язками. Повірте, йому не хочеться висміювати вас і ставити в незручне становище. Кейси та каверзні питання – перевірка. Відповіді зникнуть з пам’яті, коли буде прийнято рішення.

Тримайте спину рівно, дивіться на співрозмовника, відповідайте те, чого чекають від вас.

Непідготовленість

Імпровізацію тут не оцінять. Продумайте слова, поведінку до дрібниць, прорахуйте різні варіанти розвитку подій. Довга пауза перед відповіддю, судомний пошук документів в сумці означають провал.

Переклад інтерв’ю в розмову по душах

Здобувач може настільки увійти в смак, що почне виливати душу кадровику. Розмови про колишнього, машинах, музичних пристрастях не допоможуть оцінити вас як фахівця.

Цією помилкою грішать кандидати-новачки і кандидати на рядову посаду начебто вантажника, касира, різноробочого і т. д.

Дотримуйтеся ділової теми і стилю мовлення, якщо хочете влаштуватися в компанію з хорошою зарплатою.

Пригніченість і погане самопочуття

Життя сповнене несподіванок. Записані на співбесіду завтра в 11, а раптом захворіли або неприємність вибила з колії? Зателефонуйте і перенесіть інтерв’ю.

Вульгарна поведінка

Іноді здобувачі, керуючись правилом “Нахабство – друге щастя в житті”, починають сперечатися, перебивати, підвищувати тон. Таке шоу однозначно закінчується відмовою.

Людина, яка не поважає співрозмовника, справляє враження неслухняного і скандального працівника. Мати справу з такою особистістю – великий ризик для бізнесу.

Відеоінструкції про те, як пройти співбесіду з коментарями експертів

Краще один раз побачити зі сторони, ніж сто разів помилитися самому. Наочні приклади того, як треба вести себе, щоб взяли на роботу, для фахівців різних професій.

Висновок

Я підготувала вас до співбесіди. Тепер справа за вами. Не пошкодуйте часу на репетицію, опрацювання відповідей. Повірте, результат окупить всі старання. Зберігайте позитивний настрій, навіть коли щось пішло не за планом.

Ну а якщо роботодавець з якоїсь причини сказав своє “Фе” і не найняв вас, не сумуйте. Все в нашому житті не дарма. Можливо, ви уникли якихось неприємностей в майбутньому. А знайти роботу не проблема, я знаю пару секретів.

Яке співбесіду ви можете назвати найгіршим у своєму житті? Поділіться досвідом в коментарях.

До швидкої зустрічі!

Залишити відповідь

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.