Що таке юзабіліті і чому воно так важливо для веб-ресурсів

Поширити

Добрий день, дорогі читачі!

Сьогодні я розповім про те, що таке юзабіліті. Адже воно дуже важливо для пошукового просування і поведінкових факторів. Навколо останніх зараз крутиться весь світ SEO, тому поліпшення юзабіліті неминуче принесе плоди. У цій статті я розповім про те, які плюси це може принести для комерційних або інформаційних сайтів. Давайте починати!

Зміст

  • Поняття юзабіліті
  • Як поліпшити юзабіліті
  • Висновок

Поняття юзабіліті

Юзабіліті (від англ. usability) – зручність і простота експлуатації певного сервісу, продукту або товару. Якщо ми говоримо про сайтах, то юзабіліті визначає, наскільки той чи інший ресурс зручний для користувача. Сюди може входити дизайн, читабельність тексту, функціонал особистого кабінету, якісь додаткові фішки і т. д.

Тобто фактично юзабіліті визначає якість сайту в очах простих користувачів. А якщо врахувати, що зараз пошукові системи прагнуть видавати на перших місцях найбільш якісні проекти з хорошими поведінковими чинниками, то юзабіліті є одним з найважливіших факторів хорошою пошукової оптимізації. Як комерційних проектів – інтернет-магазинів, лендингов і т. д., так і простих інформаційних сайтів.

Все крутиться навколо поведінкових факторів. Якщо вони на належному рівні, то пошуковик цінує сайт і підвищує його видачі. Якщо ні, то позиції сайту поступово знижуються, і якщо вебмастер нічого не виправить, то ресурс може вилетіти навіть з топ 100 або отримати фільтр за неякісний контент. Пошуковикам просто не потрібні сайти, які не несуть користь.

Тепер поговоримо про основні параметри, які тісно пов’язані з цим поняттям.

Почати варто з дизайну і інтерфейсу. Це перше, що бачить користувач, коли переходить на сайт. Якщо його зустріне незручний, незрозумілий інтерфейс з жахливою структурою, то він довго не затримається і швидко покине такий проект.

Щоб користувач залишився на сайті, ви повинні надати йому те, навіщо він прийшов. Як правило, користувач приходить за певною інформацією. Якщо її немає, він просто піде. Тому при створенні сайтів вебмастери дбають про те, щоб на першому плані була потрібна інформація. Вона зможе зацікавити гостей і утримати його ще на якийсь час.

В ідеалі інтерфейс ресурсу буде тісно пов’язаний з його структурою: пункти меню, віджети розділів в сайдбарі і подібні речі, які дають можливість гостю переходити за розділами сайту. Він повинен розуміти, де знаходиться в конкретний момент, а також він повинен мати можливість швидко перейти в потрібний розділ. Без яких-небудь утруднень.

Існує негласне правило трьох кліків. Воно передбачає, що користувач повинен мати можливість знайти потрібну інформацію за три кліка. Цей принцип заснований на поняттях поведінкових чинників та відмов. Якщо користувач не знаходить потрібний розділ за три кліки, то швидше за все, він просто покине сайт. Це і буде “відмовою”, що в кінцевому підсумку негативно позначиться на позиціях сайту в пошуковій видачі.

Справедливо це правило чи ні, точно сказати не можна. Але зате з упевненістю можна говорити про те, що якщо структура буде заплутаною, користувач просто піде.

Якщо ми говоримо про комерційних сайтах: інтернет-магазинах, лендингах, порталах, якихось сервісах, то юзабіліті тут ще більш важливо, ніж у випадку з простими статейниками. Якщо в тому ж інтернет-магазині користувач буде відчувати проблеми з оформленням замовлення, або пошуком товару, то про результативності можна забути. Він просто піде шукати аналогічні магазини – піде до вашого конкурента.

Різні сервіси теж повинні володіти хорошим рівнем юзабіліті. По суті, це і є їх основна фішка. Без юзабіліті сервіс марний, тобто він не буде затребуваний серед простих користувачів. Це означає, що власник сервісу буде просто втрачати гроші. Так і пошукові системи не будуть ставити такий сервіс високо.

Існує велика кількість суперечок щодо доцільності поняття юзабіліті. Деякі, не дуже обізнані фахівці відхрещуються від цього поняття. Вони вважають, що юзабіліті – це всього лише міф.

Але зараз таких людей стає все менше. Пошукові системи прямо заявляють, що тепер вони будуть цінувати поведінкові фактори. І саме навколо них буде крутитися вся пошукова оптимізація. Тобто перше, що повинен буде зробити SEO-спеціаліст, – поліпшити поведінкові фактори. А поліпшення ПФ неминуче веде до поліпшення юзабіліті сайту.

На всіляких сайтах вакансій навіть є окремі позиції, які пов’язані з юзабіліті. Для його поліпшення наймається окремий фахівець. Він повинен стежити за тим, наскільки ті чи інші функції затребувані. Зручно ними користуватися і як гості сайту реагують на той чи інший розділ. В разі проблем такий спеціаліст або усуває їх самостійно, або формує технічне завдання для програмістів або дизайнерів.

Як поліпшити юзабіліті

Є багато різних методів. Всі вони мають однакову модель і розрізняються найчастіше в кількості дій. Десь щось додається, десь прибирається. Суть завжди одна – провести аналіз сайту і усунути всі наявні проблеми.

Зазвичай для таких цілей знаходять групу. Вона обов’язково повинна складатися з цільової аудиторії – користувачів, які мають пряме відношення до тематики сайту. Ця група тестує всі можливості сайту, після чого кожен висловлює свою думку з приводу ресурсу.

Далі фахівець повинен зібрати всі воєдино, після чого скласти план поліпшення юзабіліті.

Процес, звичайно, не такий вже і простий. Навіть з пошуками цільової аудиторії можуть виникнути проблеми, адже не кожен користувач підійде під цей критерій. Але якщо підійти до питання системно, то всі проблеми здадуться не такими вже й серйозними.

Досить просто знайти тестерів і фахівців. Можна звернутися до агентствам, вони самі все знайдуть і протестують без будь-яких рухів тіла з вашого боку. Але і тут є підводні камені, які полягають у пошуках дійсно хороших компаній. Дилетантів на ринку, на жаль, теж багато.

Після того як група протестує всі функції, ви повинні будете скласти технічне завдання. Воно полягає в усуненні всіх тих помилок, які були виявлені на етапі тестування. Сюди входять не тільки конкретні баги, але і побажання щодо дизайну або контенту.

Наприклад, якщо декілька користувачів заплуталися в розташуванні елементів сайту, то це дає вам підстави для невеликої переробки. Можна врахувати всі побажання і розмістити блоки так, щоб гостям було зручно з ними взаємодіяти. Зазвичай на такі моменти мало хто звертає увагу, що є великою помилкою. Навіть дрібниці можуть спонукати користувача піти, а якщо таких користувачів буде багато, то це зовсім погано.

Тобто технічне завдання повинно містити всі аспекти по виправленню моментів, з якими у тестерів виникли проблеми. Не кожен вебмайстер зможе самостійно осилити таку роботу, тому можна делегувати це завдання сеошників або якимось більш досвідченим колегам.

Готове технічне завдання вирушає “на поталу” різним фахівцям. Від себе додам, що краще не економити на таких послугах. Вигідніше відразу знайти крутого фахівця, здатного усунути всі помилки і зробити так, як треба, ніж спробувати знайти дешевого, зрозуміти, що все погано, і все одно піти до крутого. Пам’ятайте, що скупий платить двічі.

Отже, давайте підсумуємо. Щоб поліпшити юзабіліті, ви повинні:

  1. Зібрати групу для тестування, яка повинна складатися із цільової аудиторії – користувачів, серед яких затребуваний ваш сайт.
  2. Після виявлення всіх косяків скласти детальне технічне завдання. Воно повинно враховувати всі нюанси, включаючи помилки, незрозумілості зі структурою і т. д.
  3. Відправити ТЗ фахівцям і простежити за грамотним виконанням всіх пунктів.

Але це дуже убогий порядок дій. До всього цього може додатися аудит сайтів конкурентів, доопрацювання функціоналу движка, повна переробка сайту, переробка контенту, пошукова оптимізація і т. д.

Все індивідуально і залежить від конкретного проекту. Але незмінно одне – тестувати сайт доведеться кілька разів. Вам потрібно зробити так, щоб ресурс був максимально зручний. Тому не дивуйтеся, якщо після першого тестування та усунення косяків, вилізуть нові. Це стандартна ситуація.

У цьому випадку зневірятися не варто, потрібно просто заново зібрати групу, протестувати все ще раз. Врахувати старі помилки та спробувати передбачити можливість появи нових. Тільки в цьому випадку можна говорити про прогрес і поліпшення показників зручності сайту. Зробити все за один раз рідко коли вдається, тому краще не поспішати і бути готовим до повторення вищеописаного алгоритму дій.

Не забувайте, що світ навколо постійно змінюється. Тому навіть якщо ви зможете усунути всі помилки на певний момент, тестувати сайт в подальшому все одно доведеться. Цей момент носить регулярний характер, і це ви теж повинні чітко усвідомити. Великі компанії створюють для таких цілей окрему команду. Вона тільки й займається тим, що тестує сайти компанії. Багаторазово тестує і постійно тримає зв’язок з командою розробників.

Такий підхід можна вважати найбільш виправданим, адже якщо навіть якісь моменти застаріють, то команда тестувальників відразу дізнається про це. Команда розробників зможе оновити елементи або параметри, і сайт не втратить лояльність аудиторії і позиції в пошукових системах.

Висновок

Як бачите, юзабіліті – це досить важлива частина пошукової оптимізації сайту, так і оптимізації в цілому. Саме воно визначає зручність використання і затребуваність того чи іншого ресурсу. Сайти з гарними показниками отримують трафік і конверсії, з поганими – нічого.

З цієї причини всі великі компанії прагнуть тримати свої проекти в актуальному стані. Вони постійно набирають команди тестувальників, щоб дізнатися їх думку про своєму ресурсі. У разі виявлення якихось проблем їх можна буде дуже швидко усунути. Такий підхід вважається найбільш виправданим.

Якщо ви простий вебмастер, який хоче заробляти на інформаційних проектах, то я раджу вам ознайомитися з курсом “Як створити сайт” від Василя Блінова. Автор вже має свій успішний проект, і тепер він ділиться своїми знаннями з учнями.

Сам курс розділений на блоки і уроки, навчання проходить на зручній платформі з можливістю виконання домашніх завдань під чуйним керівництвом експертів. Такі уроки і блоки стають доступними лише після повного виконання ДЗ.

Переходьте за посиланням вище, щоб отримати більш докладну інформацію.

Залишити відповідь

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.